Organizacja przedszkola
Zajęcia logopedyczne
Kiedy należy udać się z dzieckiem do logopedy?
– wskazówki dla rodziców i wychowawców.
- Podczas artykulacji głosek: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, t, d, n dziecko wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę. W każdym wieku jest to wada, z której się nie wyrasta. Im dłużej zwlekamy, tym bardziej wada się utrwala.
- Zacina się, powtarza sylaby lub wyrazy, np. Idę do do do sklepu. (Może to być niepłynność, która minie z wiekiem, ale też może być to objaw jąkania.)
- Dziecko nawykowo mówi przez nos.
- Dostrzegamy zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka.
- Mamy wątpliwość czy dziecko dobrze słyszy.
- Dziecko zniekształca głoski, zastępuje je innymi nie znanymi w języku polskim, np. gardłowo wymawia r.
- Po ukończeniu 4 roku życia dziecko:
- wymawia głoski s, z, c, dz jak ś, ź, ć, dź,
- zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne , np. d na t (dom = tom), w na f (woda = fota), g na k (gęś = kęś), b na p (buda = puta),
- myli głoski o podobnym brzmieniu np. s – c (sala = cala), sz – cz (szyje =c zyje).
- Po ukończeniu 5 roku życia dziecko:
- nie mówi zdaniami rozwiniętymi,
- nie mówi poprawnie głosek sz, ż, cz, dż
- Po ukończeniu 6 roku życia dziecko:
- nie mówi głoski r (zamienia ją na l, j, lub wymawia gardłowo)
- nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące wakacji lub wysłuchanej bajki,
- popełnia dużo błędów gramatycznych,
- Rozwój mowy dziecka:
- 2- letniego jest na poziomie mowy dziecka rocznego (wymawia kilka słów),
- 3- letniego jest na poziomie mowy dziecka 1,5- rocznego (tworzy jedynie równoważniki zdań),
- 4- letniego jest na poziomie mowy dziecka 2- letniego (formułuje proste zdania, słownictwo ok. 300 słów),
- 5- letniego jest na poziomie mowy dziecka 2,5- letniego (proste zdania),
- 6- letniego jest na poziomie mowy dziecka 3- letniego (pojawiają się zdania złożone, dziecko wymawia 1000-1500 słów),
- 7- letniego jest na poziomie mowy dziecka 3,5- letniego.