Organizacja przedszkola
Zajęcia teatralne
"Dziecko nie jest aktorem,
ono bawi się w teatr”
Z. Wójcik
Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny to wiek intensywnego rozwoju. Dziecko ma wówczas naturalną potrzebę wyrażania się w różnych formach ekspresji: w mowie, ruchu, rysunku, śpiewie. Teatr, jako synteza sztuk stwarza możliwość powiązania wszystkich rodzajów ekspresji twórczej. Zabawy teatralne w przedszkolu pomagają w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i uatrakcyjniają zajęcia. Jest to więc bardzo skuteczne narzędzie w pracy pedagogicznej.
Zabawę w teatr rozpoczęliśmy w 2003 roku.
Cele edukacji teatralnej:
- poznawanie różnorodnych utworów o wartościach: wychowawczych, poznawczych, kształcących oraz zawierających elementy fantazji i humoru
- rozróżnianie świata rzeczywistego od fikcji
- uświadomienie własnych możliwości fizycznych
- dostarczanie radosnych przeżyć emocjonalnych i estetycznych
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni
- kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się
- doskonalenie wymowy dzieci
- wzbogacanie słownika
- zaspakajanie potrzeby twórczej aktywności dzieci
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności i dyscypliny, czyli umiejętności współdziałania z innymi
- nabranie zaufania do siebie i własnych możliwości
- rozwijanie pamięci, uwagi, myślenia, wyobraźni
- pomaganie dziecku w poznaniu różnych postaw bohaterów literackich, filmowych, teatralnych; próba ich oceny i uzasadnienia stanowiska
- eliminowanie nieśmiałości, a także egocentryzmu
- tworzenie okazji do rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji
- wyposażanie dziecka w ogólną wiedzę o teatrze: scenografia, kostiumy, aktor, reżyser, sufler, kurtyna, akt, scena, widownia, dialog, monolog, narrator itd.
- kształcenie kultury odbioru sztuki·
Opiekun koła: Mirosława Wegner